Replot skärgårds hembygdsförening r.f.

Föreningen grundades i Vasa 1958. Den hette då Vasa skärgårds hembygdsförening och fungerade som en förenande länk mellan utflyttade skärgårdsbor.

Med tiden kom föreningens verksamhet att ske alltmer i skärgården och namnet ändrades därför till Replot skärgårds hembygdsförening r.f.

Idag har föreningen medlemmar både i skärgården och på fastlandet och verksamheten kretsar främst kring Granösunds fiskeläge - museiområdet som föreningen byggt upp på Kalvholmen i Södra Vallgrund.

Den som är intresserad av att föra vidare kulturarvet i skärgåden får gäran komma med i vår förening.

Tag gärna kontakt om du har några frågor! Se Kontakt

Bli medlem!

Vill du stöda vårt arbete med att upprätthålla och utveckla Granösunds fiskeläge?

Bli medlem i Replot skärgårds hembygdsförening r.f. genom att betala in medlemsavgiften 10 euro till föreningens konto FI79 4970 1840 0038 48. (Sätt namn och adress som betalningsreferens).

Som medlem får du tidningen Hembygden ett organ för finlandssvenskt hembygds- och kulturarbete som utkommer 3 gånger per år och fritt inträde till museet – hur många gånger som helst!